(S)-politiker på rundtur i Hornsö

Flertalet av gruppen: Från vänster Tomas Kronstål (S), Nermina Mizimovic (S), Kjell Kristiansson (Alsterbro utvecklingsgrupp), Roland Enefalk (STF), Laila Naraghi (S), Annika Högberg (S-kansliet) och Per Jiborn (Ekoturismexpert). På bilden saknas Jonas Erlandsson (oppositionspolitiker i Högsby) och Thomas Jeansson (Alsterbro Minihotell). Foto Jan Herrmann.

Den 21 september besöktes Hornsö ekopark under en halvdag av tre socialdemokratiska riksdagsledamöter samt ett oppositionsråd från Högsby (S), se bilden ovan. Gästerna togs på en rundtur med start i Bokhultet, gjorde ett antal stopp på vägen, och vi avslutade med mycket smakfulla pizzor i Alsterbro.

Gruppen guidades av Per Jiborn, ekoturismexpert och naturskyddare från Västervik, Jan Herrmann från Naturskyddsföreningen i Kalmar län, Roland Enefalk från Svenska Turistföreningen och Åke Nilsson från Östra Smålands Ornitologiska Förening. I Hornsö ekopark, som ägs av staten och förvaltas av Sveaskog, visade vi på olika skogliga värden, platser där vissa åtgärder genomförts, eller där vi kunde diskutera vad som behöver göras. Det handlar om att  minska granandelen och gynna löv, särskilt gamla träd, öka död ved, våtmarker och gläntor, skogsbete och naturvårdsbränningar. Områdets stora värden beror på den variation av olika miljöer (habitat) som av olika skäl finns, men produktionsinriktat skogsbruk minskar denna variation.

Det handlar om åtgärder för att ”återföra/återställa” skogarna lite mer likt deras naturliga/äldre tillstånd, med variation av olika ekosystem och en högre biologisk mångfald. Just nu verkar riktningen vara den motsatta, nämligen mest produktionsskog, vilket på sikt innebär ett hot mot Hornsö-områdets tämligen unika rikedom av vedberoende skalbaggar, över 700 arter, varav ca 200 rödlistade, varav nästan hälften nationellt hotade. Här finns även en hel del mindre vanliga skogslevande fåglar och växter.

Men området är alltför okänt, och föga reklam och information görs från Sveaskog, se tidigare inlägg på denna hemsida, t. ex. 11 maj och 8 juli. Man behöver underlätta för människor att få vetskap om, komma till och ta sig runt i Hornsöområdet, f.n. en av Sveaskogs ekoparker men som på sikt kanske skulle kunna bli södra Sveriges största nationalpark. I detta syfte har nu återupptagits diskussioner mellan de tre berörda kommunerna Nybro, Högsby och Mönsterås.

Ett stort och fint reportage gjordes av Kalmar Läns Tidning / Nybrotidningen, se HÄR.

I början av augusti gjordes en liknande rundtur med tre politiker från Kristdemokraterna, se på denna hemsida 8 augusti.

Per Jiborn introducerar området för gruppen vid Arbåga. Foto Jan Herrmann.

1 thoughts on “(S)-politiker på rundtur i Hornsö