Sveaskogs ekoparker skulle kunna bli nationalparker….

Vi behöver få Sveaskog, kanske med hjälp av dess ägare, svenska staten, att inse att man bör bättre leva upp till de ambitioner och intentioner man hade, och fick, för ca tio år sedan. Sedan dess har tyvärr ägardirektivet ändrats, och blivit betydligt mer produktionsinriktat. Detta tycker man dock inte själv på Sveaskog (f.d. Domänverket)! Läs mer på Reslust med flera inlägg på den hemsidan.

Därför pågår nu flera kampanjer, den ena genom att organisationen ”Skydda skogen” skrivit ett Öppet brev till flera myndigheter, för den fortsatta debatten se Skydda skogen med flera inlägg på den hemsidan.

Den andra kampanjen genom att troligen alla länsförbunden av Naturskyddsföreningen i södra Sverige (upp till och med Dalarna-Gästrikland) står bakom en debattartikel skriven av Per Jiborn i Västervik, ekoturismexpert, med lite input av undertecknad. Den är publicerad eller publiceras snart i cirka 20 regionala tidningar i Götaland och Svealand, undertecknad av någon styrelse-representant från respektive länsförbund. I Kalmar län har den just kommit i Barometern och Västervikstidningen, se länkarna nedan, varav den första är öppen för alla, medan den andra kräver att man är prenumerant.

Barometern

Västerviks Tidning

Den finns också på Naturskyddsföreningens Riks hemsida.

I Kalmar län finns två ekoparker, Böda och Hornsö, den senare har ju nyligen debatterats friskt i Barometern. Där finns stora värden, särskilt vad gäller en stor mängd hotade vedlevande skalbaggar och andra insekter, och också en betydande potential för att utveckla ekoturism av olika slag, som sammantaget väl motiverar att där, istället för mer avverkning bör utvecklas en nationalpark, några av inläggen är dessa:

Hornsö-inlägg 1

Hornsö-inlägg 2

Hornsö-inlägg 3

Hornsö-inlägg 4

Låt oss alltså utöva lokala påtryckningar där det går, på politiker och andra!

Jan Hn