Välkommet besked om Hornsö

Nyligen skickade kommunerna runt Hornsö ekopark en skrivelse till Naturvårdsverket. I den förklarar Högsby, Nybro och Mönsterås kommun att ett bildande av en nationalpark skulle kunna vara positiv för regionens utveckling. För Naturskyddsföreningen i Kalmar län är det ett välkommet besked och en framgång efter flera års opinionsarbete.

Kommunernas viktigaste budskap i skrivelsen är den avslutande gemensamma viljeinriktningen:

”Mot bakgrund av detta så är vi i våra tre kommuner överens om att ett bildande av en nationalpark skulle kunna vara positiv för regionens utveckling. Detta grundat i en förhoppning om fler arbetstillfällen inom turism och friluftsliv samt stärkt attraktionskraft. Dock är det en förutsättning och ett krav att det läggs stor vikt vid kringboendes och angränsande markägares intressen samt att lokalsamhället, företag och föreningsliv inkluderas i beslutsprocessen.”

– Det är ytterst glädjande att Högsby, Nybro och Mönsterås kommuner nu tar ställning för en fortsatt process kring en möjlig nationalpark, säger Kuno Nilsson ordförande i Naturskyddsföreningen i Kalmar län.

– Naturskyddsföreningen står också till fullo bakom kommunernas önskemål om nya jobb, stärkt attraktionskraft och att angränsande markägare, kringboende, lokalsamhällen, företag och föreningar inkluderas i beslutsprocessen.

Samtidigt vittnar skrivelsen om att kommunerna fortfarande har flera invändningar och hyser en oro för att en nationalpark kan bli en död hand över bygden. De tre kommunerna är också noga med att poängtera att skogsbruket är en viktig näring i dessa bygder och ser även möjligheter i en fortsatt utveckling av Sveaskogs ekopark.

– Det är viktiga invändningar som ska tas på stort allvar, framhåller Kuno Nilsson och fortsätter.

– Samtidigt är nationalpark ett mycket starkare varumärke än Sveaskogs ekoparkskoncept. Få svenskar känner till det begreppet och utanför Sveriges gränser vet nästan ingen vad en ekopark är. Nationalpark är däremot välkänt i hela världen och för många internationella besökare väger det tungt för vart resan går.

Hornsö ekopark invigdes i oktober 2004 och snart 20 år senare står det klart att Sveaskogs insatser för att utveckla traktens naturturism har varit begränsad. Något som kommunerna även konstaterar i sin skrivelse. Det är också fakta att den stora merparten av östra Smålands skogar saknar skydd. En analys av Kalmar län utan Öland visar att bara 1,6 procent av landarealen är skyddad i nationalparker, naturreservat och biotopskydd. Sannolikt är andelen strikt skyddad skog lika liten, vilket i så fall innebär att östra Småland är sämst i hela landet.

Naturskyddsföreningen i Kalmar län har länge arbetat aktivt med att stötta en lokal positiv opinion för en möjlig nationalpark. Arbetet har inkluderat flera kunskapsseminarier på Staby Gårdshotell, guidade fältbesök med riksdagsledamöter från olika partier, information till politikerna i de tre kommunerna, möten med markägare, jägare och samhällsföreningar.

– Därför är kommunernas skrivelse en viktig delseger för oss. Vi är glada över att våra insatser har bidragit till att processen kommit så här långt, avslutar Kuno Nilsson.

Foton : Per Jiborn