Vad händer ang Böda och Hornsö ekoparker?

Nu tar vi ett kliv framåt i vårt arbete med att få Sveaskog tänka på nytt och bättre sätt att förvalta sina ekoparker, vilket för oss ju är Hornsö och Böda. Per Jiborn i Västervik, med lite ”side-kickar” av Jan Herrmann, har skickat en skrivelse till länets alla riksdagsledamöter. Den har undertecknats av oss och sex andra natur- och friluftsorganisationer med intresse för att såväl Hornsö och Böda utvecklas på annat sätt än traditionellt produktionsinriktat skogsbruk.
Skrivelsen hittar du HÄR, och NEDAN ser Du det pressmeddelande som idag skickats till länets tidningar och etermedia. Idag (8/7 vid 9 drygt) sändes en intervju med Per Jiborn i P4 Kalmar, några minuter, tyvärr HÄR bara en liten snutt.

Länets riksdagsledamöter uppmanas:
Se över förvaltningen av Böda och Hornsö ekopark

Tillsammans med sex natur- och friluftsorganisationer uppmanar Naturskyddsföreningen i Kalmar län regionens åtta riksdagsledamöter att se över förvaltningen av de två ekoparkerna Böda och Hornsö. Budskapet är att en genomtänkt satsning på natur- och ekoturism i kombination med friluftsliv och biologisk mångfald är ett bättre sätt att förvalta och skydda de två skogarna, som tillsammans omfattar drygt 15 000 hektar.

– Erfarenheter från Omberg och Tiveden visar att naturturism med lokala övernattningar, måltider och guidade upplevelser skapar betydligt större ekonomiska värden och fler jobb än konventionellt skogsbruk, säger Jan Herrmann från Naturskyddsföreningens länsförbund och fortsätter:
– Dessutom fungerar en genomtänkt och väl dimensionerad naturturism bättre ihop med höga naturvärden och rörligt friluftsliv.

Norra Öland, som präglas av Böda ekopark, är ett av landets mest besökta friluftsområden, men säsongen är kort och omfattar bara några soliga veckor mitt i sommaren.
– Skogarna i Böda ekopark kan bidra till fler besökare före och efter högsäsongen i juli. Det förbättrar lönsamheten hos boendeanläggningar och bidra till att caféer och restauranger kan förlänga sina säsonger. De senaste årens satsningar på cykelturism passar väl in i en sådan målbild. Fokus på vackra skogar med höga upplevelsevärden och mycket biologisk mångfald ger mindre skogsråvara, men fler arbetstillfällen och mer skatteintäkter till Borgsholms kommun, menar Jan Herrmann.

Det senaste halvåret har framtiden för Hornsö ekopark diskuteras livligt i länets största dagstidning – Barometern. Högsby, Nybro och Mönsterås kommun har inlett en process där de tittar närmare på potentialen för en framtida nationalpark.
– Vi och övriga organisationer välkomnar kommunernas initiativ. Även här är nya jobb och intäkter från naturturismen den främsta drivkraften, men till saken hör att Hornsö räknas som en av Västeuropas mest värdefulla skogar. Här finns många hundra hotade arter av skalbaggar, sällsynta fjärilar och tvåvingar. Och det brådskar att stärka skyddet av denna unika biologiska mångfald, säger Jan Herrmann.

Sveaskog, som idag förvaltar länets två ekoparker, styrs och ägs av regering och riksdag.
– Sveaskog förvaltar alltså svenska folkets skogar. Vi menar att landets 37 ekoparker kan förvaltas bättre än idag och det gäller särskilt här i södra Sverige. Därför riktar vi oss nu till våra företrädare i riksdagen och uppmanar dem att ta sitt ägaransvar. Det är hög tid att politiker inser att ekoparkernas skogar kan användas smartare. Att bruka en skog går att göra på fler vis än att bara fälla träden som råvara till skogsindustrin. Vårt förslag innebär fler jobb på landsbygden, mer intäkter till kommuner och region, och moms till statskassan från internationella besökare. En sådan lösning borde våra folkvalda vara intresserade av, men det förutsätter en annan förvaltning och ett starkare skydd av ekoparkernas natur- och kulturarv, avslutar Jan Herrmann.

De sju organisationerna, som skrivit under skrivelsen till länets åtta riksdagsledamöter, är:
Föreningen Smålands flora, Föreningen SydOstEntomologerna, Naturskyddsföreningen i Kalmar län, STF Kalmar Lokalavdelning, Ölands Botaniska Förening, Ölands Ornitologiska Förening och Östra Smålands Ornitologiska Förening.

Se vidare bifogad skrivelse i pdf-format, som även innehåller kontaktuppgifter till de sju regionala organisationerna.
Nedan finns även det mejl som skickats ut till länets riksdagsledamöter.

För mer information och pressbilder kontakta gärna:
Jan Herrmann, ekolog och sekreterare i Naturskyddsföreningen i Kalmar län
070 – 678 19 89 eller jan.herrmann@lnu.se