Hornsö ekopark visades upp för Kristdemokraterna

Nyligen besökte riksdagsledamöter och regionpolitiker från Kristdemokraterna Hornsö ekopark. Rundturen ordnades av Naturskyddsföreningen i Kalmar län och inkluderade ett antal stopp i skogarna och samtal med några av traktens turismföretag. Besöket var första resultatet av den skrivelse, som sju natur- och friluftsorganisationer tidigare i sommar skickade till länets åtta riksdagsledamöter.

I början av juli skrev Naturskyddsföreningen och sex andra natur- och friluftsorganisationer till riksdagsledamöterna i Kalmar län. I skrivelsen argumenterade vi för ett bättre skydd av länets två ekoparker Böda och Hornsö, eftersom bara tre procent av länets skogar formellt är skyddade, vi saknar större skyddade skogsområden och natur- och ekoturism kan bidra med mer jobb och intäkter på landsbygden än traditionellt skogsbruk.

Kristdemokraten Gudrun Brunegård, som är en av länets åtta riksdagsledamöter, blev först att svara att hon gärna besöker Hornsö ekopark. På plats ville hon veta mer om skogarnas höga biologiska mångfald och områdets potential för naturturism och rörligt friluftsliv. Hornsö ekopark anses vara en av norra Europas värdefullaste skogar. Här finns bortåt 700 arter av vedlevande skalbaggar, varav mer än 200 är rödlistade, plus många sällsynta fjärilar, steklar, tvåvingar och andra insekter. För hundra år sedan häckade svart stork i området och den hotade vitryggiga hackspetten fanns här fram till slutet av 1900-talet. Vidare är Hornsö med sina drygt 9 000 hektar en stark kandidat till en framtida nationalpark, som i så fall skulle bli det största skyddade skogsområdet i södra Sverige.

Riksdagsledamoten Brunegårds intresse för ekoparken var så stort att hon även bjöd in två partikamrater. Från Värmland kom riksdagsledamoten Kjell-Arne Ottosson, som är Kristdemokraternas talesperson i miljö- och landsbygdspolitiska frågor. Från Region Kalmar anslöt Anders Andersson, som är oppositionsråd med ansvar för regional utveckling.

– Det blev ett mycket givande besök i Hornsö, summerar Gudrun Brunegård och fortsätter:

– Besöksnäringen är viktig för Kalmar län med starka som Öland, Glasriket, Astrid Lindgrens Värld och flera andra. Samtidigt behöver fler hitta ut i våra småländska skogar. Gärna under höst och vår för att komplettera en redan stark sommarsäsong. Tanken på en framtida nationalpark skulle kunna vara ett sätt att höja statusen och därmed locka fler besökare, men innebär samtidigt ökade restriktioner och måste diskuteras vidare. I Hornsö kan natur- och ekoturism spela en viktig roll och bidra till ett bättre skydd av skogarnas mångfald.

Idag förvaltas Hornsö ekopark av Sveaskog, vars kärnverksamhet är skogsbruk och som de senaste åren har levererat runt en miljard kronor i avkastning till staten. Sveaskog har i ett avtal med Skogsstyrelsen lovat att förvalta Hornsö ekopark så att skogarnas mångfald främjas, men det är svårt att följa vad som görs. Flera kännare av området kritiserar Sveaskog för planerade avverkningar av gammal tallskog och för få insatser när det gäller skogsbete, våtmarker och naturvårdsbränningar.

– Stoppen och samtalen i ekoparken handlade mycket om produktionsskogar, naturvård och behovet av mer aktiva skötselåtgärder för att gynna områdets mångfald, berättar Jan Herrmann från Naturskyddsföreningen i Kalmar län och tillägger:

– Vi hoppas nu att länets övriga riksdagspartier följer i Kristdemokraternas spår och visar intresse för Böda och Hornsö ekopark. Vi organiserar gärna fler besök för intresserade politiker i både riksdag och region.

Rundturen startade på Aboda klint, med fin utsikt över området. Från vänster Gudrun Brunegård, Kjell-Arne Ottosson, Per Jiborn, Jan Herrmann, Jan Brenander, Anders Andersson

Rundturen inkluderade även ett besök på Alsterbro Minihotell, som är en utmärkt bas och startpunkt för att på egen hand utforska Hornsö ekopark på cykel. I närheten av ekoparken ligger även Rugstorps Lantgård, som är ett bra exempel på hur gårdens kor och får kan förädlas lokalt till olika mejeri- och köttprodukter och kompletteras med boende och caféverksamhet.

– I det engagemang som nu växer fram kring Böda och Hornsö ekopark har vi stor hjälp av naturturismexperten Per Jiborn. Han har samordnat mycket av arbetet och bidrar med sin långa erfarenhet från svensk besöksnäring, summerar Jan Herrmann och avslutar:

– Mycket arbete återstår givetvis, men Kristdemokraternas besök uppmärksammades med en helsida i Barometern, kan ses i Barometern (bara för prenumeranter) eller HÄR, en stor artikel i Kalmar Läns Tidning/NybroTidning, och ett inslag på SVT Smålandsnytt (en dryg minut, åtkomst under bara en vecka). Redan nu ser vi att en nära samverkan mellan naturvård och natur- och ekoturism har goda förutsättningar att bli ett vinnande koncept.

Vad händer med skyddet av Böda och Hornsö ekopark?

Det senaste året har diskussionen om framtiden för länets två ekoparker tagit fart.

• I augusti förra året inledde Högsby, Nybro och Mönsterås kommun samtal om möjligheten att omvandla Hornsö ekopark till en framtida nationalpark.
  • Förra hösten motionerade Tomas Kronståhl (S) och Anders Åkesson (C) i riksdagen om behovet av att utveckla naturturismen och stärka skyddet av skogarnas mångfald i landets 37 ekoparker.
  • I januari 2020 skrev Naturskyddsföreningens kretsar från Nybro och Mönsterås ett debattinlägg i Barometern tillsammans med fågelklubben och skogsgruppen i Oskarshamn. I inlägget välkomnades kommunernas dialog om en möjlig nationalpark.
  • Under mars och april debatterades frågan livligt i Barometern med drygt ett halvt dussin inlägg för och emot dagens förvaltning och en framtida nationalpark. Merparten av dessa finns och delvis kommenteras även på Länsförbundets hemsida den 11 maj.
  • I maj krävde 18 länsförbund i Naturskyddsföreningen att regering och riksdag ser över hur Sveaskogs ekoparker bäst bidrar till biologisk mångfald, rörligt friluftsliv och högre turismintäkter i nästan 50 landsbygdskommuner.
  • I början av juli fick länets åtta riksdagsledamöter en gemensam skrivelse från Naturskyddsföreningen i Kalmar län, Föreningen Smålands Flora, SydOstEntomologerna, STF Kalmar Lokalavdelning, Ölands Botaniska Förening, Ölands Ornitologiska Förening och Östra Smålands Ornitologiska Förening.

Inlägget skrivet av Per Jiborn (som tog nästan alla bilder) och Jan Herrmann (vars kamera tog ”gruppbilden”).

1 thoughts on “Hornsö ekopark visades upp för Kristdemokraterna