Givande helg om skogsbete lockade

Forna tiders landskap formades av utmaningen att ställa mat bordet, förklarade natur- och kulturlandskapsvetare Hjalmar Croneborg, som är verksam i nätverket Svenska Kulturlandskap. Slåtterängar, hamlade träd och öppna betade skogar blev resultatet när en växande befolkning skulle mättas. Då var naturbeteskött regeln. Idag är mycket av detta på väg att förloras. Att bevara dessa landskap är grunden för den ideella föreningen Naturbeteskött berättade verksamhetsledaren Anna Jamieson. Och om den artrikedom, som är knuten till variationsrika marker av blomsterängar, skogsbryn och öppna skogar, föreläste mångfaldsexperten Ola Jennersten. Vidare berättade traktens jägare om klövviltets roll i dagens skogar, och professor emeritus Sven G. Nilsson summerade sina erfarenheter om skogsbetets betydelse för Smålands fauna och flora, se HÄR. Sist på dagen summerade länsförbundet det senaste i arbetet med att ombilda Hornsö ekopark till en framtida nationalpark.

Totalt deltog drygt 40 personer, inkluderat föreläsare och sakkunniga, under helgen. De flesta kom från ett halvt dussin kretsar i Kalmar län, men en handfull medlemmar från Kronoberg kom även till Staby Gårdshotell utanför Högsby. Nedan visas  bilder som visar hur trevlig och intressant helgen var.

Mest långväga var Åsa Back, till vardags regissör i Teater Asoko och medlem i en av Naturskyddsföreningens kretsar i södra Stockholm. Hon arbetar just nu med Spår i skogen, som är ett undersökande dokumentärt scenkonstprojekt där man vill återställa höga natur- och kulturvärden i södra Östergötland.

– Helgen blev otroligt givande för mig. Särskilt uppskattade jag mixen av kunniga föreläsare och engagerade deltagare, som i flera fall hade egna erfarenheter av skogsbete, sammanfattar Åsa Back.

Scenkonstprojektet är ett samarbete mellan Ydre kommun, Ydre Kulturcentrum, naturum Sommen och Östgötateatern, med stöd från Svenska PostkodStiftelsen. Syftet är bland annat att återskapa en del av skogens tidigare värden med hjälp av bete.

– Helgen bekräftade vårt val att satsa på bland annat skogsbete, och underströk hur angeläget det är för den biologiska mångfalden att skogar öppnas upp på nytt. Söndagens fältrunda, samtal i pauser och över maten gav mig många tillfällen att utbyta tankar med andra. Allt detta tar jag nu med mig till vårt fortsatta arbete i Östergötland.

På frågan om något kunde bli bättre, svarar Åsa Back med ett leende.

– Här i östra Småland har ni en utmaning med att locka fler yngre och kvinnor. Hemma i Stockholm drivs kretsen främst av kvinnor mellan 30 och 50 år. Så det var lite ovant med alla äldre män. Men jag blev väl mottagen och hade många goda samtal. Därför hoppas jag att fler yngre och särskilt då tjejer tar chansen att delta på kommande kunskapsseminarier.

Ola Jennersten, WWF: Kor och andra växtätare påverkar flora, fauna och hela landskap.

Hjalmar Croneborg, kulturlandskapsvetare: Människans djur har genom årtusenden prägat våra skogslandskap.

Sven G. Nilsson, prof. em. i ekologi: De viktiga sambanden mellan betande djur och södra Sveriges flora och fauna.

Anna Jamieson, Naturbeteskött: Hur en lokal måltidsturism kan stärka en nationalpark som besöksmål.

En av traktens jägare berättade om klövviltets roll i dagens skogar

Åsa Back, Scenkonstprojektet Spår i skogen: Vill återställa höga natur- och kulturvärden i södra Östergötland.

Per Jiborn, Naturskyddsföreningen och ekoturismexpert, arrangerade kunskapsseminariet på Staby Gårdshotell.

Ekar betade av kor vid Barnebosjön (Aven)

Alsterån vid Rummehölj, åt sydväst

Alsterån vid Rummehölj, åt sydost

Alsteråns utflöde i Norra Barnebosjön (Aven)