Denna höst har det varit många remissyttranden av skriva, det viktigaste så klart på den stora skogsutredningens slutbetänkande, men även några andra har vi, centralt och ute i kretsarna, haft anledning att begrunda. Du finner dem här nedan. Flera av yttrandena visar att vi har starka skäl att ta strid mot utredningarnas politiskt styrda slutsatser och budskap!
En robust skogspolitik för aktivt skogsbruk (SOU 2025:93)
Denna tunga utredning innebär till stora delar ett dråpslag mot vettiga och vetenskapligt baserade tankar hur skogen bör förvaltas. Här finns många anledningar att kämpa på lämpliga fronter. Anders Nylander har gjort ett hästjobb med de 1100 sidorna, läs hans/vårt yttrande HÄR.
Som en försmak till ovanstående kom ju i våras delbetänkandet Ett tydligt regelverk för ett aktivt skogsbruk (SOU 2024:91). Det handlade mest på avverkningsanmälningar, miljöbalkens giltighet och Skogsstyrelsens arbete. Länsförbundet skrev inget yttrande, istället finns här som lämnades av Ölandskretsen HÄR.
Nästan hela länet berörs av Ändring av översiktsplanen för norra staden och järnvägen, som är en del av Linköpings framtida trafikplanering. Men presenterade ett allvarligt hot mot Stångådalsbanan, att kapa denna i Hackefors i staden södra utkanter, dvs ingen direkt spårförbindelse till Östra stambanan/Östlänken. Detta riskerar så klart att hela banan senare kan läggas ner pga vikande passagerarunderlag. Länsförbundets yttrande finns HÄR, och även minst två kretsar har protesterat; Stranda HÄR och Vimmerby HÄR.
Regional transportplan för Kalmar län 2026 – 2027 (RS 2025/894) från Region Kalmar berör ju trafikplaneringen, men hade inte skickats ut till länsförbundet. Likväl yttrade vi oss, dels ang. planering av cykelleder HÄR (aha Tomas Björnsson i Lund), dels (mest) ang. en ny vägdragnings hot mot Applerumsviken HÄR.

Kommentera