Socialdemokraterna vill se över förvaltningen av ekoparkerna, OCH besökte Hornsö

De tre socialdemokratiska riksdagsledamöterna från Kalmar län vill se över förvaltningen av Böda och Hornsö ekopark. De vill även förändra direktiven till Sveaskog, så att länets ekoparker förvaltas utifrån tanken att främja biologisk mångfald, folkhälsa och turism.

Mot bakgrund av de naturvärden som finns, och kan utvecklas, I Hornsö och Böda skrev i början av juli sju natur- och friluftsorganisationer till riksdagsledamöterna i Kalmar län. Skrivelsen uppmanar länets åtta riksdagsledamöter att engagera sig i hur statens skogar i Böda och Hornsö på ett bättre sätt kan främja biologisk mångfald, friluftsliv och en växande naturturism. För några veckor sedan ordnades en rundtur för en grupp intresserade kristdemokrater. Nu har även länets socialdemokratiska riksdagsledamöter svarat.

Tomas Kronståhl, Laila Naraghi och Björn Petersson skriver i ett svar att de vill se över förvaltningen av länets två stora ekoparker. Vidare klargör riksdagsledamöterna att de ska fortsätta arbeta för att Sveriges ekoparker ska vara en grund för biologisk mångfald, folkhälsa och turism. Samtidigt ser politikerna en utmaning i att dagens förvaltning inte ger statliga Sveaskog några större intäkter från turismen. Istället hamnar dessa hos boenden, restauranger och upplevelse- och guideföretag som verkar i och runt en ekopark, och indirekt via skatter hos kommuner och regioner. Därför vill de tre socialdemokraterna förändra direktiven till Sveaskogs ledning.

Jan Herrmann från Naturskyddsföreningen i Kalmar län kommenterar svaret från de tre riksdagsledamöterna på följande vis:

– Vi uppskattar Socialdemokraternas engagemang i frågan. Därmed har hälften av länets riksdagsledamöter svarat på vår skrivelse. Det är bra att länets största parti, som sitter i regeringen med Miljöpartiet, anser att förvaltningen av våra ekoparker måste ses över.

– Däremot behöver vi prata vidare om vilka framtida lösningar som finns. Sveaskog är ett statligt skogsbolag som fått omfattande kritik för hur våra ekoparker förvaltas. Bland annat av bolagets tidigare ordförande Bo Dockered. Som ägare bör regering och riksdag överväga andra alternativ. Nationalpark är en möjlighet, men det finns fler lösningar som kan fungera. Den dialogen hoppas vi kunna fördjupa under ett gemensamt besök med en grupp socialdemokrater i september.