Skyddad natur ska beröra

Skogen har många namn. För de flesta är det lika med en samling träd utanför våra tärorter. Bland naturvänner är kunskapen högre. Vi gör skillnad på odlad granskog, betad bondeskog, produktionsskog och orörd naturskog. Men om budskapet om ökat skydd av värdefulla skogar ska nå fram, då krävs att mottagaren förstår skillnaden. Och den kunskapen väcks bäst i tidig ålder.

Det är en fredag i början av oktober i Mönsterås kommun. Solen skiner från en blå himmel, daggen glänser i gräset och höstluften är frisk, när ett tjugotal elever med sina lärare trampar iväg från Alsteråskolan i Ålem. Dagens utflykt går till några av Strömsrums blandskogar och tanken är att barnen ska få en inblick i skogens mångfald och trädens historia. Klassen är lyckligt lottad. Deras skola ligger granne med ett av södra Sveriges främsta ek- och blandskogsområden.

Det blev en vacker dag, men också ett äventyr där barnen mötte gigantiska ekar, fick bekanta sig med olika sorters skog och samla in löv till ett eget herbarium.

– Flera elever fick ihop material från mer än tio olika träd, säger Erika Wahlnemo Werner, som har engagerats av Naturskyddsföreningen för att väcka intresse bland barnen för områdets skogar.

Erika berättar att barnen var väldigt nyfikna, ville lära sig mer och var duktiga på att samla in löv till sina herbarier. Men många har tidigare inte fått lära sig särskilt mycket om varken träd eller skogar. Att peka ut de olika trädslagen var svårt för de flesta, och för många barn var det nytt att lära sig skillnaden mellan tall, gran, ek och lönn.

Under turen gjordes stopp vid flera sorters skogar. Klassen tittade närmare på äldre barr- och blandskogar, och så fick eleverna jämföra med yngre gran- och tallplanteringar. Vid lunchtid blev det ett längre besök i en betad hagmark med äldre ädellövskog med gott om träd i olika åldrar och former. Dessutom fanns det stående döda träd och liggande stammar, så kallade torrakor och lågor.

Erika frågade eleverna vilken skogstyp de gillade mest.

– Alla tyckte tveklöst mest om den betade ädellövskogen. Den var vacker, öppen, ljus och skön att vila i, och det var den skogen som lockade mest till upptåg och lek, berättar Erika Wahlnemo Werner.

Att Naturskyddsföreningen i Kalmar län valt ut en klass i Mönsterås kommun är ingen slump. Ålem och grannsamhället Blomstermåla ligger granne med Hornsö ekopark. Ett över 10 000 hektar stort skogsområde runt Alsterån, där möjligheten till en framtida stor nationalpark diskuteras sedan flera år tillbaka. Men en förutsättning för en nationalpark är ett tydligt ja från kommunerna. Och det ställningstagandet vilar i sin tur på vad människorna runt ekoparken tycker och tänker. Därför är det viktigt att barnen på Alsteråskolan får kunskap om olika skogar och träd.

Men det vankas fler utomhuslektioner och det var inte bara löv som samlades in till herbarier.

– En annan uppgift var att samla in ekollon. Nästa år ska små ekplantor sättas ut i Hornsö ekopark på ett hygge där det tidigare stod en mörk odlad granskog. Tanken är att eleverna på så vis ska bidra till att återskapa forna tiders löv- och blandskogar i området som kanske kan bli nationalpark.

– Eleverna tyckte att det var svindlande att tänka på att jätteekarna vi besökte, en gång för väldigt länge sedan hade börjat som just ett litet ollon. Nu ska deras egna ekollon bli späda plantor som ska sättas ut till våren. Det ser både barnen och jag själv fram emot väldigt mycket, avslutar Erika Wahlnemo Werner.

Text: Per Jiborn

Läs mer om Naturskyddsföreningens arbete med Hornsö ekopark och art- och naturkrisen i östra Småland:

Stort intresse för framtida lövskogar

Art- och naturkris i östra Småland

Nedan visas hur elverna trivs i den fina ekskogen.
Alla foton  Erika Wahlnemo Werner.