Vår lyckade Länsstämma i Vimmerby

Ordförandeklubban byter ”ägare”, från Claes Gårdinger till Renate Foks.              Foto Staffan Arvegård

Efter två års digitala länsstämmor genomfördes så 2022 en ”riktig” sådan, vi träffades faktiskt. Stämman var i år ovanligt spännande och innehållsrik, inte minst för dess placering på Astrid Lindgrens Näs, dvs Astrids födelsehem, med vidhängande nybyggda besökscentrum och konferenslokal.

De sedvanliga förhandlingarna, under utmärkt ordförandeskap av Martin Lindén från Riksstyrelsen, var i år extra spännande. Den vid de tidigare två länsstämmorna beslutade förändringen nu skulle genomföras. Från en styrelse med ledamöter från, och framtagna ute i länets alla kretsar får vi nu en styrelse med ett mindre antal ledamöter, framtagna av en aktiv valberedning. Mer om detta skifte finns på hemsidans referat från förra årets länsstämma, se HÄR.

Den nya styrelsen röstades in i enlighet med valberedningens förslag, vilket visas nedtill.

Det nyligen upplösta Regionkansli Sydost, och att vi inte har ett sådant under sannolikt tre år framåt, har resulterat att vi nu har en mycket stark ekonomi. Efter en omfattande diskussion fick den nya styrelsen i uppdrag att ta fram en strategi för hur dessa rikedomar bäst ska användas för att gynna de syften och inriktningar som föreningen har, och sannolikt beaktandes de synpunkter som framkom vid (den gamla) styrelsens strategidag på Staby den 19 februari.

För sjätte året utdelades också Länsförbundets Naturvårdspris, vilket i år gick till Agneta Anderson och Marit Stigsdotter för deras gemensamma envisa arbete sedan många år med att skydda Våneviks Gammelskog, norr om Påskallavik, ett av priskommittén bedömt som synnerligen välförtjänt naturvårdsarbete. Se mer HÄR.

Slutligen avtackades, med böcker, avgående ordföranden Claes Gårdinger, sekreteraren Jan Herrmann och ledamoten Håkan Karlsson för många års omfattande insatser i dessa respektive roller.

Redan innan förhandlingarna fick vi en liten introduktion om Astrid Lindgrens Näs, efter den utmärkta lunchen fick vi tillfälle att vandra runt på den intressanta och välgjorda utställningen om Astrids liv, samt efter mötet fick vi en engagerad guidning i den älskade författarinnans hem.

Stämman hade samlat 26 personer, varav merparten var registrerade ombud från Döderhult (Oskarshamn), Torsås, Vimmerby, Tjust (Västervik) och Öland. Ytterligare tre kretsar var med i form av ledamöter i avgående styrelsen, eller ”övriga”.

Protokollet skrevs av Maria Wiell från Ölandskretsen (och -bladet), det kan läsas HÄR.

Några bilder från stämman ses nedan, fotograf Staffan Arvegård. Denna text skrevs av Jan Herrmann.

Styrelsens ledamöter samt föreningens revisorer och valberedning 2022 (inför 2023)

Ordförande: Renate Foks  (Stranda NF / Mönsterås)
Vice ordförande: Kuno Nilsson (Döderhults NF / Oskarshamn)
Sekreterare: Caroline Axelsson (Vimmerby NF)
Kassör: Patrik Waernbaum  (Tjust NF / Västervik)

Övriga ledamöter: Carina Beijer (Vimmerby NF) och Per Jiborn (Tjust NF)

Ersättare 1: Christina Almqvist (Kalmar NF)

Ersättare 2: Kerstin Olsson (Torsås NF)

Revisorer:  Anders Leander och Börje Jonsson

Revisorssuppleanter: Per Öberg och Pähr Gustavsson

Valberedning:  Staffan Arvegård, Caroline Axelsson och Annika Rosen.

Några av stämmans deltagare.

Några andra av stämmans deltagare.

Stämmans ordförande Martin Lindén.

Stämmans sekreterare Maria Wiell och ordförande Martin Lindén.

Guidingen påbörjades framför Astrid Lindgren barndomshem.

Den mycket kunniga och trevliga guiden.