Årets Naturvårdspris till Agneta Anderson och Marit Stigsdotter

Foto Staffan Arvegård

För sjätte året utdelades nyligen Länsförbundets Naturvårdspris, och detta gick i år till Agneta Anderson och Marit Stigsdotter. Priset utdelades för deras gemensamma envisa arbete sedan många år med att skydda Våneviks Gammelskog, norr om Påskallavik. För att uppnå ett bättre skydd har Agneta och Marit jobbat med inventeringar, samverkan med andra aktörer och lokal kultur (föreningen Hård Klang), och de framhäver även tanken att utveckla lokal ekoturism. Inventeringarna, utförda av externa experter, rör såväl skogens kvaliteter i sig, pga dess ålder och variation, som olika organismgrupper som fåglar, däggdjur inkl. fladdermöss, grod- och kräldjur, kärlväxter, lavar, mossor och svampar, flertalet inventeringar betalda med egna pengar!!! I området finns även betydande kulturvärden, utifrån dess tradition av stenbrytning.

Dessa inventeringars påvisande av områdets mycket höga naturvårdskvaliteter har varit grund för skrivelser och ett ihärdigt argumenterande till Oskarshamns kommun, vilket nu förhoppningsvis får kommunen att ändra inställning, från exploatering för villabebyggelse, till bevarande. Detta hoppas Länsförbundet, och gratulerar Agneta och Marit till denna synnerligen välförtjänta utmärkelse. Mer information om allt arbete som gjorts kan ses på

Priset, diplom (se nedan) och vardera 5000 kr, utdelades vid Länsförbundets årsmöte (länsstämma) i Vimmerby den 24 april. Priskommitté var Claes Gårdinger, Kuno Nilsson och Jan Herrmann. Den senare skrev denna text och håller i NV-priset.