Det viktigaste, av publikt intresse, från styrelsemöte i Naturskyddsföreningen i Kalmar län 2019-08-20

Sevede-kretsens har nu ordnat finansiering av spelning 15/10 kl. 19 av ”Grismanifestet”  (Nadja Franke, Teaterkonst, Stockholm. Flera kretsar har ”uppvaktats” av Nadja F, men enbart Sevede nappade, varför alla från hela länet är välkomna (inträde 80 kr), se HÄR.

Havskampanjen ”Under ytan” genomförs av Naturskyddsföreningen (Riks) i slutet av augusti och september en kampanj. Man vill då lyfta havens biologiska mångfald, hoten mot haven samt belysa vikten av skyddade områden för såväl arter och livsmiljöer, som den mångfald och de funktioner de bidrar med. Verksamheten görs mest på centralt håll, se länken nedan, men även medlemmar och kretsar uppmanas skriva debattartiklar, bidra till namninsamlingar och kanske ordna lokala debatter. Se mer på https://havsnatverket.naturkontakt.naturskyddsforeningen.se/havskampanj-under-ytan-i-slutet-av-augusti/

Miljövänliga veckan 2019 ska genomföras under vecka 40, dvs 30/9 – 6/10. Vi hoppas flera av länets kretsar att engagerar sig, och skapar lokala arrangemang. Se även på https://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/inbjudan_blekinge_mvv_upptakt19.pdf

Inför förestående avverkningshot i Misterhults naturreservat delgav Styrelsen i juli sin synpunkt till Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen, att detta är ur naturvårdssynpunkt högst olämpligt. Skrivelsen kan läsas HÄR.

Strandskyddet hotas av befarade politiska beslut, detta utifrån den s.k. januariöverenskommelsen, och uppbackat av flera riksdagspartier.I protest mot detta, och i avsikt att informera och påverka såväl allmänheten som politiker har under sommaren fyra artiklar införts i lokalpressen av oss i styrelsen, representerade såväl Länsförbundet som lokalkretsar. Den mest omfattande fanns i Barometern 19/8, se HÄR.

Omställning ordnar i höst Studiefrämjandet två kurser om som kan/borde ha intresse för våra medlemmar. Dels ”Ledarutveckling steg 1 med omställningsinriktning” 19-20/10, dvs två helgdagar, Kalmar, med ledare Jesaia Lowejko och Kristina Tapper, anmälan senast 6/10. Dels ”Inre hållbarhet – Inre omställning” 26-27/9, dvs två hela helgdagar, i Kalmar, med ledare Liselotte Bergenzaun Abel, anmälan senast 10/10. För bägge, skicka snarast in intresseanmälan till kristina.tapper@studieframjandet.se/ 0480–36 39 13. Mer info på https://www.studieframjandet.se/sok/?type=events&q=Inre+omställning&region=Kalmar+län&municipality=null&city=null.

Ett arbetsutskott AU, dvs styrelsens ordförande (Claes), vice ordförande (Staffan) och sekreterare (Jan) har nu bildats. Dessarbetsordning, dvs vilken typ av ärenden detta AU kan och får hantera och besluta om, samt hur rapportering och ekonomiska ärenden m.m. klubbades nu och gäller framledes. Den kan läsas HÄR.

Sekr har producerat en ”Lathund”, dvs en översikt över vem (vilken organisation) som betalar vad vid olika arrangemang. Den gäller, vilket ordförandena och LF:s styrelse har ansvar för. Den krets som inte anser sig ha råd att bekosta deltagares kostnader kan dock söka bidrag från LF, dvs ansökan skickas, innan resan, till dess styrelse. Lathunden finns HÄR.

Se hela protokollet HÄR.