Nya lövträd spirar inför landshövdingens spadtag

Foto: Patrik Waernbaum, liksom även bilderna nedan.

I helgen planterade medlemmar i Naturskyddsföreningen lövträd i Hornsö ekopark. Ett handfast inslag under kunskapsseminariet om ädellöv, som samtidigt blev ett test inför den stora planteringsdagen den 27 september. Då ska företrädare för kommuner, naturvård, markägare och traktens föreningar plantera fler lövträd tillsammans med landshövdingen Allan Widman. Syftet är fler lövträd, men också att främja dialog och samverkan mellan olika aktörer.

De senaste åren har möjligheten att ombilda Hornsö ekopark till en nationalpark diskuterats. I början av året presenterade länsstyrelsen en positiv rapport. Samtidigt uttalade de tre kommunerna i Högsby, Nybro och Mönsterås sitt försiktiga stöd för ett fortsatt arbete med en nationalpark. Svaret från Naturvårdsverket blev att nedskurna anslag lett till att frågan om Hornsö hade pausats.

– I Naturskyddsföreningen har vi därför pratat om hur vi fortsätter arbetet med att få till södra Sveriges största landbaserade nationalpark, berättar Per Jiborn, som varit med och drivit frågan de senaste fem åren.

– Det är mycket som behöver göras. Sveaskog gjorde flera viktiga insatser åren efter att ekoparken invigdes 2004, men stora områden i ekoparken behöver ett rejält ansiktslyft. Skogarna kan bli vildare med insatser, som främjar traktens höga biologiska värden. Delar av ekoparken behöver återvätas, andra områden behöver brinna och fula planterade granskogar måste ersättas med löv- och blandskogar.

I samråd med länsstyrelsen har Sveaskog de senaste åren avverkat homogena granskogar angripna av barkborrar. I början planterades främst tall på dessa hyggen. Nu vill Naturskyddsföreningen att målbilden ska vara löv- och blandskog. Det var där tanken om att plantera lövträd föddes.

– Först pratade vi om en enstaka skolklass, men i samtal med Högsby och Nybro kommun väcktes idén om en gemensam planteringsdag med landshövdingen, fortsätter Per Jiborn.

– Dialogen med skolklassen fortsätter, men de ska plantera sina träd till våren. Samtidigt hoppas vi att landshövdingens spadtag väcker intresset på fler skolor och kanske även hos traktens samhälls- och bygdeföreningar.

Men trädplantor handlar inte bara om att återskapa löv- och blandskogar. Många som ifrågasätter en framtida nationalpark oroas av risken för ”fri utveckling”. Det vill säga, att planterade granskogar blir kvar och sprider angrepp av granbarkborre till privata skogsägare.

– När Sveaskog nu avverkar de odlade granarna och vi tillsammans planterar lövträd mellan stubbarna, borde dessa tvivel kunna avfärdas.

– Dessutom kan planterade träd bli början på nya långa relationer. När folk kommer ut i ekoparken och gör något tillsammans, hoppas vi att spirande lövträd ska bidra till en stolthet för områdets skogar i bygderna runt omkring, förklarar Per Jiborn.

En annan tanke är att planteringsdagen skickar en signal till beslutsfattare i Stockholm. Varumärket nationalpark är urstarkt, och skapar intresse både nationellt och internationellt. Småländska nationalparker som Store Mosse och Åsnen noterar varje år över 100 000 besökare. Hornsös skogar längs med Alsterån borde locka lika mycket.

– Utmaningen är att få besökarna att göra något mer än ett kort dagsbesök i egen bil. Om många väljer en övernattning eller två i tätorter som Allgunnen, Alsterbro och Blomstermåla och sedan upptäcker skogarna på cykel. Då bidrar nationalparken med både nya jobb och värdefulla turismintäkter, poängterar Per Jiborn med lång erfarenhet av naturturism och avslutar:

– Redan nu planerar vi nästa insats – en cykeldag med start och mål i Blomstermåla. Den går under arbetsnamnet ”Lövskogstrampet” och där vill vi visa upp skogarnas potential för cykelturer. Tillsammans med samhällsföreningen i Blomstermåla siktar vi på en premiär i mitten av maj nästa år. Kanske kan höstens nya lövträd bli ett stopp på den rundan.