Givande samtal om skogen på O-Ringen

I somras kom nästan 20 000 personer till Oskarshamn för att orientera i östra Smålands skogar. Naturskyddsföreningen i Kalmar län var på plats på O-Ringen och berättade om läget i våra skogar. Dessutom testade över 500 personer sina artkunskaper och vi försökte använda O-Ringen som en blåslampa för att våra kommuner ska ta ett större ansvar för en hotad biologisk mångfald.

Under veckan arbetade 16 personer från kretsarna i Västervik, Oskarshamn, Mönsterås och Kalmar i Naturskyddsföreningens tält. Mest tid gick åt att sprida kunskap om djur och växter i svensk natur med hjälp av Naturfalken. Över 500 personer testade sina kunskaper om blommor, fåglar, småkryp och däggdjur. Drygt hundra personer tog sig dessutom an vår svåraste utmaning – att identifiera 50 arter och belönades med boken Wild Sweden, så länge den räckte.

Många orienterare har en nära och kärleksfull relation till skogen. I slutet av förra året tog Tove Alexandersson, mångfaldig världsmästare, strid för svenska gammelskogar. På O-Ringen träffade vi och samtalade med långt över hundra medlemmar i Naturskyddsföreningen, som var i östra Småland för att orientera. Dessutom spred vi ett informationsblad om art- och naturkrisen i östra Småland och visade på behovet att förbättra skyddet för skogar i Hornsö ekopark, runt Gallsjön i Vimmerby och den tätortsnära skogen i Oskarshamn, som ofta kallas Döderhultarns skog.

Oskarshamn, Mönsterås, Hultsfred och Högsby var de fyra kommuner, som var värdar för årets upplaga av O-Ringen. Kommunernas intresse i O-Ringen handlar till stor del om att profilera sig som attraktiva besöksmål och locka nya invånare. Därför delade vi ut ett annat informationsblad om läget i de fyra kommunerna med budskapet att besökare och inte minst inflyttare kan ställa krav på vilda och vackra skogar.

Naturskyddsföreningens medverkan under O-ringen blev en framgång, som stärkte kontakten mellan kretsarna och lusten att göra konkreta insatser tillsammans. Därför uppmanar vi riks och kretsen i Jönköping att överväga en fortsatt medverkan på nästa års upplaga av O-Ringen. Att berätta om läget i södra Sverige och skapa opinion för att skydda mer skog i Götaland bör vara en prioriterad uppgift för Naturskyddsföreningen.

Vill du veta mer om förberedelser, ambitioner, utfall och tips för kommande O-Ringar finns en längre rapport att läsa här.

Nedan visas ett urval bilder från Naturskyddsföreningens tält på O-ringen, tagna av Länsförbundets hovfotograf Staffan Arvegård.

Länsförbundets ordf. Kuno Nilsson igång med Naturfalken.

Länsförbundets kassör och skogsansvarige Per Jiborn igång med Naturfalken. Per var den som insåg potentialen med samarbete med orienterarna och organiserade vårt arrangemang, som en del av utbudet av ”kringhändelser” på O-ringens ”torg”.

Naturfalken lockade många att pröva sina kunskaper om växter och djur.

Som ovan.

Kalle Ölvedal visar sin mobila modell kring hur våtmarker fungerar.

Cyklar var det gott om …

… liksom även bajamajor.