Cykla för klimat, landsbygd och biologisk mångfald

Nyligen lämnade regeringen in sin klimatplan till EU-kommissionen. Den visar att Sverige missar flera av klimatmålen till 2030. Samtidigt finns det enkla insatser som kan förverkligas nu, till nästan ingen kostnad alls och med positiva effekter för besöksnäringen, den biologiska mångfalden och landsbygden. Naturskyddsföreningen och Svenska Turistföreningen i Kalmar län har granskat klimatanpassade transporter och cykelturismens status i östra Småland inför sommarens semestrar.

Resan till och från resmålet är ofta semesterns största klimatpåverkan. Buss och tåg är bättre alternativ än egen bil och väl på plats kan ofta resmålet upptäckas på ett roligare sätt med cykel. Men det förutsätter att det är lätt att hitta information om kollektiva transporter, att cykeluthyrningen ligger nära tågstationen och att destinationens cykelsemester exponeras som ett attraktivt och lockande alternativ. Glöm inte heller att bortåt vart tredje hushåll i storstäderna saknar egen bil och att många i storstäderna valde att rösta grönt i EU-valet. Cykelsemestern borde därför ha framtiden för sig.

Kalmar län är landets fjärde största resmål på sommaren. Antalet gästnätter är grovt sett lika fördelade mellan Öland och östra Småland. I ett första skede har Naturskyddsföreningen i Kalmar län tillsammans med Svenska Turistföreningens lokalavdelning i Kalmar granskat hur och i vilken grad tio kommuner i östra Småland informerar om cykelturism och klimatsmarta resor med tåg och buss. Rapporten visar på flera brister, men mycket kan åtgärdas enkelt, snabbt och billigt.

– Granskningen visar att det bara är på Kalmar kommuns webbsida som det finns information om hur man reser med tåg och buss. Tyvärr saknas detta på webbsidorna hos övriga nio kommuner, men det kan givetvis åtgärdas omgående med en minimal insats, säger Christer Nyberg, ordförande i Turistföreningens lokalavdelning i Kalmar.

Nästa utmaning är att hyrcykeln ska finnas nära tågstationen eller busshållplatsen. Så är fallet i fyra av tio kommuner, men tre kommuner verkar sakna hyrcyklar och i fyra ligger uthyrningen långt från platsen där tåg och buss anländer.

– Ett första steg vore att kommunerna stimulera privata aktörer att erbjuda hyrcyklar på centrala platser. Rapporten tipsar om möjliga aktörer, men visar också på behovet av tydligare information och bättre öppettider, berättar Christer Nyberg.

Granskningen omfattar bortåt 80 rundturer, slingor och etapper för olika sorters cykling. Den största bristen är avsaknaden av profilstarka spetsprodukter, som lockar besökaren till östra Småland.

– Tänk cykelsemester i Provence med vinprovning och blommande lavendel. Det vill säga en vecka som kostar 15 000 kronor och går till Frankrike. Det är egentligen bara företaget Cykla i Filmlandskapet Småland som snuddar vid detta. Därför hoppas jag att kommunerna i östra Småland tittar närmare på hur det går denna verksamhet, som drivs av två kvinnliga företagare i Mariannelund, säger Per Jiborn, som är aktiv i Naturskyddsföreningen i Kalmar län och har ett förflutet som generalsekreterare för Naturturismföretagen.

Rapporten pekar även på möjligheten att inkludera naturreservat, gårdsbutiker, caféer och boende på landsbygden i attraktiva cykelturer.

– Cykelsemester är inte bara klimatsmart. Främst handlar det om att erbjuda fina upplevelser utanför våra tätorter. Rätt genomförd kan ett sådant växande utbud bidra till en levande landsbygd och viktiga sidoinkomster för exempelvis mindre jordbruk. En sådan utveckling skulle gynna östra Smålands biologiska mångfald, som främst hotas av ett allt intensivare skogsbruk och nedläggning av mindre jordbruk, avslutar Per Jiborn.

I rapporten poängsätts information och utbud på de tio kommunernas webbsidor.

Det samlade omdömet är att Kalmar är bäst följt av Nybro, Västervik, Hultsfred, Oskarshamn, Vimmerby, Torsås, Högsby, Emmaboda och Mönsterås.

Källor: