Kunskapsseminarium om våtmarker den 13 – 14 april

Dags för ett nytt kunskapsseminarium på Staby Gårdshotell utanför Högsby.

Den här gången är temat Alsterån och Hornsöområdets våtmarker. Stora delar av områdets skogar dikades ut under början av 1900-talet. Därför kunde en rapport nyligen peka ut närmare hundra områden med god ekologisk potential för att återvätas.

Varför vattnet spelar en avgörande roll även i skogen och hur en framtida nationalpark kan främja ett av södra Sveriges artrikaste områden är en röd tråd genom de två dagarna. Under lördagen föreläser experter från länsstyrelsen, Naturskyddsföreningen och Alsteråns vattenråd om livet under ytan, gjorda våtmarksinsatser och hur även du kan verka för fler våtmarker i din egen kommun.

På söndagen besöker vi en svämskog, får veta mer om några gjorda våtmarksinsatser och kan på plats diskutera vad som händer när en damm rivs.

Här hittar du hela programmet.

Helgen vänder sig både till dig som redan är medlem i Naturskyddsföreningen och dig som bor i närheten av Hornsöområdet och vill veta mer om vattnets betydelse för ett levande landskap.

Olika prislappar:

• 500 kronor betalar du som är medlem i någon av Naturskyddsföreningens kretsar i Kalmar län och den summan inkluderar hela helgen med föreläsningar, måltider och del i dubbelrum.
  • 1 000 kronor är priset för dig som kommer från någon annan del av Sverige eller inte är medlem i Naturskyddsföreningen.
  • 250 kronor kostar lördagens föreläsningar med fika och lunch.

SISTA anmälningsdatum är 7 april.

Frågor, information och anmälan: Per Jiborn – per@reslust.org eller 0733 – 74 59 95.

Varmt välkomna önskar Naturskyddsföreningen i Kalmar län.

Foton: Per Jiborn