Ödevata; akvaponisk odling och biokol-tillverkning

Detalj på växthusets recirkulerande vatten, en s.k. vattentrappa, inspirerad av antroposofin.

Den 4 september samlades ett 15-tal medlemmar från länet på Ödevata fiskecamp utanför Emmaboda. Denna intressanta anläggning ägs och drivs av Malin och Magnus Axelsson och är mycket mer än bara ett ställe där man kan fiska. Två verksamheter är man framstående på och ganska så ensamma om i länet:

Akvaponisk odling av fisk och grönsaker i växthus, enkelt uttryckt detta: Fiskarna (Tilapia) bajsar, näringen utnyttjas av växter och mikrofilm (bakterier och encelliga djur, ger även nedbrytning de organiska partiklarna) på växter och botten, växterna blir föda för fiskarna (men ges även fiskföda i form av inköpta pellets). Energi tillkommer givetvis även i form av solljus.

Tillverkning av biokol, dvs upphettning av organiskt material, oftast grenar och större trämaterial, men även restprodukter från lantbruket och trädgård, i en miljö utan syre, detta kallas pyrolys, och resultatet blir finfördelad eller grövre kol med god vätskehållande och näringsbindande förmåga, att kunna bli en stabil kolsänka, med flera goda egenskaper.

Ägarna har utvecklat en alltmer miljöriktig klimatsmart verksamhet, inkl. gårdshotell med hög standard, tre unikt inredda lägenheter och konferensmöjligheter. En mängd olika aktiviteter erbjuds, se mer på https://www.odevatagardshotell.se/

Växthuset med en av fiskodlingstankarna.

I växthuset odlas bl. a. bananer och mängder av tomater.

Malins fina bild av en bananstock, övriga foton Jan Herrmann

Magnus förevisar ett av systemen var och hur man framställer biokol.