Det viktigaste, av publikt intresse, från styrelsemötet i Naturskyddsföreningen Kalmar län (Länsförbundet) 2020-12-08

Styrelsens AU

Som en följd av att hittillsvarande kassör och vice ordförande på länsstämman slutade sina mångåriga insatser för vårt länsförbund, består styrelsens arbetsutskott (AU) nu av Claes Gårdinger, Renate Foks, Jan Herrmann och Patrik Waernbaum. Arbetsordningen för detta AU antagen i augusti 2019 har reviderats och kan läsas HÄR.

Ödevata fiskecamp

Staffan rapporterade från ett studiebesök på Ödevata fiskecamp, där man numera även bedriver ”akvaponik”, som i korthet är ett system där man odlar fisk inomhus, i ett slags cirkulerande system där stora tankar innehåller fiskar (Tilapia / rödstrimma) som göder grönsaker i andra bassänger, som ”renar” vattnet (tar upp näring). Läs mer i protokollet nedan, eller på https://www.odevata.se/sv-SE eller https://www.youtube.com/watch?v=Cvzfe5ucOkQ. Kanske kan vi göra ett studiebesök?

Studiefrämjandet 2021

Trots nuvarande pandemi har Studiefrämjandet under kommande år en hel del på gång, t. ex. i samarbete med Naturskyddsföreningen Riks, om rättvis klimatomställning, fossilfria pensioner, plast i haven, kuststrandstädning, samt ”Luften är fri” = Friluftsårets år 2021, ett samarbete mellan Svenskt Friluftsliv och Naturvårdsverket. Läs mera i protokollet nedan.

Länsförbundets uttalande om den minskande biologisk mångfalden

Vid länsstämman i oktober lades en medlemsmotion att vi borde protestera mot att så lite görs mot att biologisk mångfald snabbt minskar i såväl våra naturlandskap som vardagslandskapet. Efter länsstämmans bifall förelåg nu ett genomarbetat förslag som efter några smärre ändringar kan läsas HÄR, och skall skickas till lämpliga politiska mottagare.

Dessutom rapporterade styrelseledamöter om bland annat regionkansli-frågan, senaste länsordförandekonferensen, luftvårdsdagen, vår Hornsö-engagemang samt en stor LONA-ansökan för uppföljning av våtmarker.

Se hela protokollet HÄR.

Tyvärr glömdes bort att på mötet kommentera tre dokument, förvisso utskickade till styrelsen, men med länkar nedan: Catharina Lihnells rapporter från Miljöorganisationernas Kärnavfallsgranskning (MKG) och Viltförvaltningsdelegationen (VFD), samt protokollet från länsstämman.