Gösta visade sina ängshökar

Den 8 augusti hade vi, 12 personer, nöjet att uppleva förra årets mottagare av Länsförbundets naturvårdspris Gösta Friberg, när han med stor inlevelse, eller snarast passionerat, berättade om ängshökarnas liv på Öland, vilket självklart skedde vid fyra häckningar han har alldeles utanför sin gård Svalgården vid Kvinsgröta på södra Öland. Vi fick under två timmar veta mycket om dessa luftens ekvilibristikers kärleksliv (med föga beröring, efter att äggen lagts!), häckningsvanor, födoval men även hotbilder. Vi såg så klart honor och ungfåglar i luften, ibland ganska när, men inga hanar, de är ofta födosökande längre bort.

På Öland häckar i snitt ca 35 par, dvs nästan alla i Sverige, även om arten nu häckar i allt fler landskap. ”Vi” har alltså ett nationellt ansvar för att den kan hitta lämpliga miljöer på Öland och annorstädes. Detta jobbar Gösta mycket energiskt med, och är därför väl värd sin utmärkelse!

Gösta har just fått naturvårdspriset av Jan