Försjö-skogens värden måste räddas

Den värdefulla och oskyddade tallskogen, med vattensamlingar, vid Försjön i Mönsterås kommun. Foto: Erland Lindblad.

I september 2019 deltog ca 25 skogsintresserade personer i vår (Naturskyddsföreningen i Kalmar län) utflykt till Försjön norr om Fliseryds, där 2018 års naturvårdsprismottagare Jan Brenander ock Christer Ek guidade oss i den fina gammelskogen söder om Försjön. Tyvärr är ju området starkt hotat av avverkning, viss redan utförd underröjning antyder ju detta, det är Finsjö Skogar AB som äger området och hotar dessa värden. Ni kan läsa mer om detta i denna artikel i webbtidningen ”Skydda skogen”, författad av Erland Lindblad och Jan Brenander.

Skogsfrågorna är ytterst angelägna och aktuella, både från naturskyddsaspekter och skogens värden som olika slags resurser, se t ex krönikan på Ölands naturskyddsförenings hemsida.

Mitt förslag: Engagera er i era lokal skogsfrågor; Naturvård, Rekreation, Virke, Koldioxidlagring, Bränsle med mera……

Jan Hn

Smålandsskog – för produktion eller rekreation? (Nära sjön Sommen)