Välbesökt naturvårdsutflykt till Försjön

Förra årets pristagare Christer Ek och Jan Brenander av Länsförbundets Naturvårdspris visade 8 sept ett av sina skyddsvärda skogsområden. Imponerande 26 st deltagare, varav fem från styrelsen, fick se dessa fina skogar vid Försjön och Falkensgölen några km norr om Fliseryd eminent förevisade av nämnda herrar. Tack och heder till dem!

De äldsta träden, tallar, var troligen över 200 år gamla, vilken de utifrån storlek kanske inte såg ut att vara. F.ö. köpte de bägge pristagarna för sina prispengar en s.k. trädborr, just för att ta ut en litet utsnitt av stammen att räkna årsringar på.

Evenemanget informerades om via massutskick av 1600 mail till de av länets medlemmar med känd mailadress, och många kom till exkursionen pga detta. Men 140 kom i retur, pga ogiltig adress, och ca 2000 fanns inte mailadress till i centrala medlemsförteckningen. OM du som läser detta tror att din mailadress inte finns där, eller en inaktuell sådan, och vill ha information av olika slag: Kontakta Riks, eller Länsförbundets styrelse/jan.herrmann@lnu.se, så lägger jag in den rätta adressen!

Vi som var med fick se det som nedan följer!