Alvarcykling och ängshökspris på Länsstämman

Den 28 april samlades ombud m fl från flertalet kretsar i Kalmar län för 2019 års länsstämma, vilken hölls på Allégården i Kastlösa. Arrangörer var alltså Ölandskretsen, främst Jan Herrmann och Staffan Arvegård, bägge i Länsförbundets styrelse.

Vi började dagen med en cykelutflykt några km längs Penåsa-spåret, den gamla järnvägsbanken, under ledning av Pav Johnsson. Nyanlända trädpiplärkor och rödstjärtar samt flera arter av sångare noterades, liksom en hane av ängshök, som troligen övervintrat i Tchad-regionen i norra Afrika. Vi kunde även njuta av de första Sankt Persnycklarna, landskapet Ölands vanligaste orkidé, liksom rikligt blommande slånbuskar och de nästan försvinnande små grusvivorna.

Efter den välsmakande lunchen delades Länsförbundets naturvårdspris ut, i år till Ölandsornitologen Gösta Friberg, som energiskt arbetar som ängshökens beskyddare. Arten finns i Sverige idag nästan bara på Öland, och bara med cirka 40 par. Göstas framstående arbete sker genom skydd av häckningsplatser, detta genom samarbete med lantbrukare och länsstyrelsen, och att på sikt få denna vackra rovfågel att hitta åter till sina naturliga häckningsmiljöer, dvs agmyrar och tokmarker. (Se även denna hemsida 3 april.)

Vid själva årsmötet, under ordförandeskap av Per-Olof Johansson och sekreterarskap av Maria Wiell, återvaldes flertalet av styrelsens ledamöter, se nedan. Styrelsen fick godkänt för sin skötsel av verksamhet och ekonomi, och vi diskuterade frågor som nya stadgar, deltagande i rikskonferensen i Kristianstad, samt styrelsens sammansättning och nominering. De nya stadgarna finner du i rullgardinen uppe till höger, medan här finns budget och verksamhetsplan. Verksamhetsberättelsen lades ut 19 mars.

De ca 40 deltagarna från åtta av länets kretsar verkade nöjda med dagen, vilket också intygades av Henrik von Zweigbergk, som från riksstyrelsen besökte oss. Det kungjordes också att nästa länsstämma, i slutet av april 2020, kommer att arrangeras av Sevede-kretsen (Vimmerby). Det ser vi fram emot, vi ses där!

Text Jan Herrmann, bilder (de finns nedan) Jan Hn och Staffan Arvegård

STYRELSEN 2019 för Länsförbundet i Kalmar län

Ordf.              Claes Gårdinger

V. ordf. Staffan Arvegård