Dags att utse Naturvårdspriset

Välkommen att nominera Naturskyddsföreningen Kalmar läns Naturvårdspris.

Regler för NATURVÅRDSPRISET.

1.  Priset ska delas ut högst en gång per år, och premiera och uppmärksamma utförda särskilda insatser inom länets natur- kultur- eller miljövård.
  2. Priset kan, om stipendiekommittén så beslutar, delas av högst två pristagare.
  3. Det kan delas ut till privatpersoner, föreningar eller företag, för utfört arbete med praktiska åtgärder, information, utbildning eller forskning/analys.
  4. Pristagaren (na) skall kunna ses som ett föredöme för andra, gärna att resultatet även blir till glädje eller nytta för andra.
  5. Den uppmärksammade insatsen skall inte vara en del inom föreningens egen programverksamhet, eller det ordinarie arbetet inom företag.
  6. Nominering av pristagare ska, med motivering, ske skriftligt ( ej anonymt) senast i februari, till länsföreningens styrelsemedlemmar, vars stipendiekommitté på tre personer föreslår pristagare, varefter styrelsen beslutar. För bedömning av inkomna förslag kan kommittén till sig knyta särskilt sakkunniga eller göra fältbesök och dylikt.
  7. Priset består av en prissumma som bestäms av styrelsen ( t ex 3.000:-) och ett inramat diplom.
  8. Priset utdelas vid Länsföreningens årsstämma i april, varvid belönat projekt skall presenteras i föredrag eller dylikt, öppet för alla medlemmar, samt föras ut i media. Om lämpligt, kan detta gärna senare följas upp av en exkursion eller dylik programpunkt.

Dessa regler beslutades av Naturskyddsföreningen Kalmar läns styrelse 2016-11-18

claes.gardinger@gmail.com