Upptaktsmöte inför Miljövänliga veckan 2015

Lördag 29 augusti kl. 09.30 , Café Mandeltårtan, Ronneby.
Naturskyddsföreningens succékampanj Byt till eko fortsätter 2015!
Den här gången står den ekologiska fikapausen i centrum med kaffe och bröd. Svenskarna älskar att fika men kaffeodlingen har tråkiga baksidor som te.x stor användning av gifter som förorenar miljön och ger problem för arbetarna. Därför vill vi berätta varför det är enkelt och viktigt att välja eko när man vill fika med gott samvete. Vi längtar också efter mer ekologiskt bröd i butikerna. Det vill vi påverka under årets kampanj!
Under vecka 40 hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt. Vill du vara med? Kom på regional upptakt, se material, få tips på aktiviteter att göra under veckan och bli inspirerad av engagerade medlemmar. Varmt Välkomna!
Judith Skörsemo, Länskontakt för miljövänliga Veckan i Blekinge

Eko-Affischer.indd

Preliminärt program lördagen den 29 augusti Café Mandeltårtan, Ronneby

09.30 Fika med frallor
10.00 Välkommen och kort presentation av Café Mandeltårtan
10.15 info om kaffe, bröd och om årets kampanj, Emma schutt, rikskansliet
11.30 Gruppdiskussion: vad vill vi göra hemma i kretsen?
12.00 Lunch
13.00 Robert Ekholm presenterar Naturum och tar er med på en vandring i en del av Brunnsparken
14.00 Henrik Arvidsson från Blekinge kafferosteri berättar om sin verksamhet
14.45 Sammanfattning och avslutning,
15:00 Fika med mandeltårta enligt Oskar den ll:s recept!
Plats: Fridhemsv.2 372 38 Ronneby intill Ronneby Brunnsparken,den andra sidan Ronnebyån. Parkering lämplig vid Softcenter eller vid Brunnshotellet. Kostnad gratis för naturskyddsföreningens medlemmar
Anmälan om deltagande sker till Claes Gårdinger senast fredag 14 augusti. Anmäl också om du inte äter fisk.
För dem som vill övernatta finns flera möjligheter i Brunnsparken.
B&B 076-17 450 05, STF vandrarhem 0457-62 82 00, Hotell Ronneby Brunn 0547-75 000

Mer information om Miljövänliga veckan V 40 finns här