Vindkraft på rätt plats – kurs 20 september i Kalmar

Vindkraft på rätt plats – påverka vindkraftsutbyggnaden i kommunen eller länet.

Naturskyddsföreningen i Kalmar län bjuder in till kursen ”Vindkraft på rätt plats” söndag den 20 september i Kalmar.

VINDKRAFT PÅ RÄTT PLATS är kursen för alla som vill påverka vindkraftsutbyggnaden i kommunen eller länet. Kursen arrangeras av Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet.
Den utgår från Naturskyddsföreningens grundläggande inställning, att vindkraft är en förnybar energikälla som måste byggas ut om Sverige ska kunna avveckla kärnkraften och blir oberoende av fossila energikällor.
Naturskyddsföreningens uppfattning är att det kan ske utan att stora naturvärden skadas eller förstörs, förutsatt att vindkraften lokaliseras till rätt områden.

Kursen sammanfattar aktuell kunskap om vindkraftens miljökonsekvenser, med fokus på hur den kan påverka biologisk mångfald och andra naturvärden.
Syftet med kursen är att hjälpa grupper som vill arbeta med vindkraftsfrågor med kunskap och argument för att styra utbyggnaden av vindkraft bort från värdefulla och skyddsvärda naturområden.

INNEHÅLL
Vindkraft till havs Linus Hammar, Chalmers Tekniska högskola.
Fåglar och vindkraft Martin Green, Lunds universitet.
Fladdermöss och vindkraft  Martin Green, Lunds universitet.
Lagstiftning Karl Nordström, Länsstyrelsen.

TIDER: Start kl 10 och avslutning kl 16.

VAR: Studiefrämjandet Småland-Gotland, Skälbyallén 6 i Kalmar

KOSTNAD: Kursen är gratis (mat och kursmaterial ingår). Deltagare står för resan.

Vill du se programmet klicka här PROGRAM

MER INFORMATION hittar du om du klickar här Information

Klicka här för ANMÄLAN