Prisutdelning på blommande ängar i strålande sol

Pristagaren Tomas Edmark flankerad av Claes Gårdinger, ordf i Länsförbundet, och Jan Herrmann, som läser upp diplomets text varför insatserna av Tomas är så värdefulla. Foto: Per Jiborn.

I söndags, 14 juni, var det Vilda blommornas dag, som på många håll i landet hade ställts in. Men icke så i Tjusts egen blomsteräng vid Borsnäs några mil norr om Västervik. Området, med flera ängar vackert sluttande ner mot Borgsjön, har framgångsrikt vårdats i flera decennier av Tomas Edmark,       numera även med hjälp av medlemmar i Naturskyddsföreningen och Hembygdsföreningen.

För detta fick Tomas i söndags motta Länsförbundets naturvårdspris, det överräcktes av Claes Gårdinger och Jan Herrmann, ordf resp sekr. Priset är ett diplom och en penningsumma, motivering framgår i sin helhet på diplomet, har även stått i ett tidigare inlägg. Ingen tvekan om att alla höll med om att Tomas är mycket väl värd priset, för denna samlade skönhetsupplevelse.

Ett drygt 30-tal blomstervänner hade mött upp, och fick se bl.a. ängsklocka, åkerkulla, nattviol, Jungfru Marie nycklar och slåttergubbe, samt en vidunderlig utsikt. Som en extra bonus fick vi även höra Tomas sjunga om sina älskade blommor.

Länsförbundets styrelse hoppas att utmärkelsen kan inspirera fler blomstervänner i Tjust naturskyddsförening att i framtiden vårda denna biologiska och kultur klenod!

Åkerkulla

Ängsklocka

Tomas sjunger till blommorna

Tomas i den gamla trädgården som nu är äng