Det viktigaste från styrelsemötet i Naturskyddsföreningen i Kalmar län 2019-06-10

Sammansättningen av Länsförbundets styrelse.

Vid Länsstämman 28/4 påtalades behovet av att (kanske) revidera Länsförbundets regler/praxis för kretsarnas representation och aktivitet i Länsförbundets styrelse. Bakgrunden är att vissa kretsar verkar ha liten aktivitet själva och/eller deltar inte i Länsförbundets aktiviteter, främst styrelsearbetet. Nuvarande praxis säger att alla elva kretsarna har en plats i styrelsen, dvs har valts av kretsen, samt en personlig ersättare. En ”utredningsgrupp” tillsattes –  Catharina Lihnell, Patrik Waernbaum och Staffan Arvegård – med uppdraget att till styrelsen (under hösten?) rapportera, och kanske till nästa länsstämma föreslå en ny ordning för representantskapet och kontakterna mellan kretsar och länsförbundet.

Ny adresslista

En ny och aktuell adresslista för Länsförbundets styrelse och andra kontaktpersoner har tagits fram, skickades ut till styrelsens ledamöter 5/6.

Rikskonferensen 2019 arrangerades 11-13/5 i Kristianstad, från Kalmar län deltog sex personer. På programmet stod utflykter, nätverksträffar, och ffa workshops, om t ex Hela Sverige ställer om, Lokal miljöpolitik, Lokal odling av bönor, Handla miljövänligt och Påverkan av politiker via press och andra media.

Exkursion till skogen med 2018 års Naturvårdspristagare blir den 8/9, troligen kl. 10.00, Jan Brenander och Christer Ek guidar oss i ett ”gammalt” skogsområde vid Försjön norr om Fliseryds. Alla i Kalmar län är välkomna, och samåkning anbefalles!

Strandskyddskampanjen har påbjudits av Riks, att ffa på det lokala krets-planet, mot befarade politiska beslut att kraftigt försämra Strandskyddslagen. Den är tänkt att genomföras under juni, med start den 11:e. Sedan följer under juni föreslås olika teman (argument för bevarat strandskydd), med olika fakta/material tillgängliga på Naturkontakt, inkl. kretshandledningen ”Att bevaka strandskyddet”. Man vill också inspirera kretsar och länsförbund att skriva debattartiklar i ämnet, mallar finns på Naturkontakt. Finalen blir i form av en livesändning från Almedalsveckan 3/7 kl. 10.00-10.45 (preliminärt).

Omställning av Sverige

Naturskyddsföreningens genomför en omställningskampanj i år, och den 19-20/10 en ledarutvecklingskurs, som en del av denna kampanj.

Hela protokollet kan läsas HÄR!