UTFLYKT längs Ljungbyån med 2021 års naturvårdspristagare

Länsförbundet har ju en god vana att alla pristagare av vårt Naturvårdspris året efter arrangerar en utflykt på det område som varit i fokus för de insatser som belönats med vårt pris.

Så NU är det dags för Ann-Marie Pettersson att visa natur och kultur längs Ljungbyån, i södra delen av Kalmar kommun (knappt 1,5 mil från centrum). Där har Ann-Marie i många år varit en entusiastisk eldsjäl vid naturvårdsfrågor längs och i Ljungbyån, samt varit drivande i Ljungbyåns vattenråd. Hon är aktiv medlem i hembygdsrörelsen och har skapat broar mellan natur och kultur, ofta förbisett inom naturvården. Hon har också starkt bidragit till vandringsleden längs Ljungbyån, och där guidat skolklasser och berättat om åns historia.

Så missa inte detta tillfälle!   Skriv in i din almanacka eller på annat sätt kom ihåg…..

TID?    21 maj kl. 11.00, till ca 13/14.

VAR?   Samling på parkeringsplatsen vid bollplanerna bakom Ljungbyhemmet i Ljungbyholms, se karta nedan, följ pilarna till P-platsen.

HUR LÅNGT?   Vi går en runda på cirka en halvmil, och äter medtagen fika på lämpligt ställe.

MEDTAG:   Stövlar eller grova skor, fika, i.ö. efter dagens väderlek.

VÄLKOMNA!!!

Foton från Ann-Marie Petersson, texten skrevs av Jan Herrmann.