Bra för lodjuren i länet!

Foto: Patrik Waernbaum, från Vildriket, Järvsö

Sex lodjur, varav två honor, får i år skjutas i Kalmar län under kommande jaktperiod i mars. Det kan ju anses sorgligt men det är ändå en förbättring, ty i fjol var tilldelningen hela 33 stycken. Givetvis överklagade Länsförbundet denna vansinniga licensjakt till förvaltningsrätten i Luleå, vilken som vanligt bara avslogs.

Om detta ”positiva” beslut beror på att man i år äntligen insett att lodjuren inte gör någon skada och, som många toppredatorer, utgör en viktig del i den biologiska mångfalden eller att vi i Naturskyddsföreningen anser att det faktiskt (enligt EU:s art- och habitatdirektiv) är olagligt att ens på detta sätt jaga lodjur, är tills vidare oklart. Observera det finns möjlighet att året runt bevilja skyddsjakt ifall vi människor anser att ett specifikt lodjur vållar så stor skada för oss människor att det måste avlivas.

Besluten fattas i länsstyrelsens viltförvaltningsdelegation under ledning av landshövdingen och måste relateras till riksdagens beslut 2013 om att vi i Sverige bara ska ha 870 lodjur. Kan denna nya syn som bryter en ökande trend bero på att vi har fått en ny landshövding, Allan Widman, som jag tycker verkar ha en förståelse för biologisk mångfald! Eller hänger det samman med att regeringens nya rovdjurspolitik inte har hunnit implementeras i verkligheten och länsstyrelserna i år fått mer fria händer. Vi väntar med spänning vad som händer nästa år!

Patrik Waernbaum, som håller föredrag om lodjuren i Sverige och deras situation, med filmvisning, i Torsås den 28 februari, och på Öland den 24 mars. Kom och titta och diskutera! Se kretsarnas respektive hemsida. Till hösten med nya rovdjursdirektiv kanske det bränner till. Till hösten kommer jag gärna och håller föredrag och kämpar för att fler lodjur får plats i sin natur.

Vill Du hjälpa till och jobba med lodjur, kontakta patrik@aramisfilm.com. Jag sitter i viltförvaltningsdelegationen, länsförbundets styrelse och Tjustkretsens styrelse.