Välkommen på studiebesök till Våneviks gammelskog 4 juni

Länsförbundet utser varje år en mottagare till vårt Naturvårdspris, och får förutom äran och pengen även leda en utflykt i området man kämpat för. I april 2022 fick Agneta Andersson och Marit Stigsdotter priset, och här följer deras inbjudningsbrev. Alla medlemmar är välkomna, vi hoppas ni kommer från alla delar av länet! Hitta dit står nedan, men nederst finns även en karta.

Välkomna till en vandring i Våneviks gammelskog söndagen den 4 juni!

Vi samlas kl. 13 på Våneviks badplats i slutet av Flatmejselvägen, där det finns bra parkeringsmöjligheter. Därifrån promenerar vi på stigar som antingen varit rallvägar från stenbrotten eller en del av vägsystemet som tillhörde Engelska parken, som varsamt passades in i omgivningen runt sekelskiftet 1900.

Naturen är omväxlande med havsstrand, alkärr, vattenfyllda stenbrott, torra hällmarker och fuktigare partier. Vi kommer att se kulturhistoriska spår från stenindustrins tid och, om vi har tur, chans att se och höra kungsfiskare i havsviken, mindre hackspett och grönsångare i alkärret och större vattensalamander i stenbrottet.

Marken är bitvis lite ojämn med rötter och stenar så rejäla skor är att rekommendera. Kikare, fika och eventuellt myggmedel är också bra att ta med.

Hälsningar, Marit och Agneta