Kalmar länsförbund diskuterar hotat statsskog med riksledamöter

Den 8 augusti bjöd Länsförbundet i Kalmar län (Natuskyddsföreningen) in till ett möte i Högatorp vid Eckerns nordvästliga ände. Till mötet hade föreningarna bjudit in ett antal riksdagsledmöter för att visa på hur Sveaskog bedriver sitt skogsbruk i detta område och på många andra platser. Frågan om slutavverkningar i området är kontroversiell dels därför att Ostkustledens första etapp går genom skogsområdena, dels för att Eckern är kommunens reservvattentäkt och framförallt för att den familj som köpt själva gårdsmiljön av Sveaskog har stora planer för satsningar på Ekoturim. Högatorp är dessutom födelseplats för bygdens store son – Döderhultaren, som är född på gården. Här finns både naturvårds- och kulturmiljöhänsyn att beakta. Nu hotas hela miljön av Sveaskogs avverkningsplaner!
Ett flertal riksdagsledamöter var inbjudna och de som kom var Gudrun Brunegård (KD), Rebecka le Moine (MP) samt fristående skogstalesperson Carl Schlyter från Greenpeace. Länets riksdagsledamöter från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet var också inbjudna men hade förhinder. Lokala KD-politikern Ingvar Lennartsson (opositionsråd KD O-hamn) samt Max Troendle, Språkrör för Miljöpartiet i Kalmar län, gruppledare MP Kalmar och ledamot i partistyrelsen samt ett antal lokala politiker.
Mötet var ett samarrangemang mellan Naturskyddsföreningen i Kalmar län och Oskarshamnsbygdens Fågelkubb och Skogsgruppen.