Riksdagsledamöter besöker Döderhultarns försvunna skog

Idag (8 augusti 2022) besöker riksdagsledamöterna Gudrun Brunegård (KD) och Rebecka Le Moine (MP) skogarna väster om Eckern utanför Oskarshamn. Värd för besöket är Naturskyddsförening i Kalmar län, som inför valet vill väcka debatt om Sveaskogs skogsbruk i östra Småland.

Det var i dessa skogar Axel Robert Petersson, mer känd som Döderhultarn, föddes 1868. Sedan brukades skogen i generationer i stort sett helt utan kalhyggen, markberedning och onaturliga gran- och tallplanteringar fram till sommaren 2017. Då bjöd statliga Sveaskog högst när drygt 300 hektar gammal småländsk bondeskog såldes. Ett par år senare avverkades bortåt 25 procent och nästan all skog var äldre än 140 år.

– I södra Sverige har Sveaskog lovat att inte avverka skogar som är äldre än 120 år. Men här höggs skogar, som fanns när Döderhultarn föddes. Vi är bekymrade över att Sveaskog inte håller sina löften, säger Renate Foks, ordförande för Naturskyddsföreningens länsförbund i Kalmar län.
I Kalmar län äger Sveaskog runt 83 000 hektar och är därmed regionens största skogsägare. Många medlemmar i Naturskyddsföreningen vittnar om ett allt intensivare bruk av statens skogar. En granskning av Sveaskogs ekologiska landskapsplaner visar att över 80 procent av bolagets skogar i Oskarshamn är 60 år eller yngre. Läget är snarlikt i övriga delar av östra Småland. I Döderhultarns barndomsskogar vill Sveaskog dessutom avverka tre sumpskogar, som enligt Skogsstyrelsens rekommendationer ska sparas. – Sveaskog omvandlar stora delar av det småländska landskapet. Gamla variationsrika bondeskogar ersätts med täta plantager med tall eller gran i samma ålder. Det påverkar biologisk mångfald, lokalbefolkningens rekreationsmöjligheter, men även regionens attraktionskraft som besökmål för en viktig turismnäring, fortsätter Renate Foks.
I Kalmar län är tre procent av skogen skyddad, vilket ger länet en bottenplacering i den nationella statistiken. Tillkommer ungefär dubbelt så mycket i frivilligt skyddad skog. Där är Sveaskog en viktig aktör. Men förra sommaren avslöjade TV4 att bolaget fuskar med det frivilliga skyddet. Reservat som har sålts till Naturvårdsverket används för att bättra på statistiken. Sveaskog har valt att inte svara på kraven på att ytterligare bortåt 10 000 hektar
skog borde skyddas på Sveaskogs mark i södra Sverige.
– Skogsägarnas frivilliga avsättningar är värdefulla. Men vi behöver veta mer om vad som är avsatt och var. Inte minst måste vi kunna följa skyddet över tid. Här borde Sveaskog vara ett föredöme, men mycket tyder på motsatsen, säger Renate Foks och avslutar. Vi vill att länsstyrelsen omgående tittar närmare på de resterande delar av Döderhultarns barndomsskogar som hotas av avverkning. Sannolikt har dessa skogar ett större värde för
biologisk mångfald, rekreation och lokal besöksnäring, än som råvara till skogsindustrin. Vi hoppas även att Sveaskogs nye vd hedrar tidigare löften om att tio procent ska avsättas som naturvårdsskogar. I så fall bör ett par tusen hektar småländsk skog omgående skyddas på Sveaskogs mark.

Källor:
Sveaskogs avverkning nära friluftsområde väcker stark kritik (SVT Småland 12 augusti 2021)
Vi måste diskutera Sveaskogs framfart i Oskarshamn (Barometern Debatt 29 april 2022)