Besök på Stensjö by

Lördagen 4 september var alla medlemmar i länet inbjudna till Stensjö by, som är Kalmar läns första kulturreservat. Vi fick se de gamla byggnaderna och höra om byns historiska strukturer och brukningssätt i byn, vi fick bekanta oss med rödkulliga kor, vi fick se och höra hur lin skördas och förädlas, men även de biologiska värden som här finns kvar, eller kommer tillbaka i takt med den renovering av område som sedan flera decennier pågår.

Det var väldigt trevligt att kunna träffa medlemmar från andra kretsar, inte minst i dessa Covid-tider, och självklart fikade vi medhavd skaffning efteråt. Drygt 25 medlemmar mötte upp, från cirka fem kretsar, se bildsvit här nedan…..

Vår kassör Patrik Waernbaum, tillika skicklig filmare, gjorde en trevlig film kring vårt besök, se HÄR. Den ger en smakbit på alla spännande saker som finns att berätta.

TACK Christer Ek (Döderhult), för en utmärkt guidning!

TACK Kerstin Olsson (Torsås), för ett fint initiativ och arrangemang!

Se mer på Vitterhetsakademins (som äger byn) presentation.

Christer i berättartagen

…. och vi som lyssnar….

”Äkta” svenska kullig boskap …

… plåtas av vår hovfotograf Patrik!

Undantagsstugan berättas om.

Gruppen på Fårkullen

Linet odlas, repas och torkas

Några avslutande ord från Christer