2021 års Naturvårdspristagare är …..

…… Ann-Mari Petersson i Ljungbyholm!

Vid vår Länsstämma 25 april utdelades årets naturvårdspris till en synnerligen välförtjänt pristagare, extra bra eftersom Ann-Maris engagemang är så brett; både land och vatten (längs Ljungbyån) och dessutom inbegriper kopplingen mellan natur och kultur.

Motiveringen var: Du har i flera decennier varit en entusiasmerande eldsjäl vid naturvårdsfrågor längs och i Ljungbyån, och på senare tid och från dess start varit drivande i Ljungbyåns vattenråd. Representerande Södermöre pastorat som äger mark längs med ån, och aktiv medlem i hembygdsrörelsen, skapar Du broar mellan natur och kultur, ofta förbisett inom naturvården.

Du var drivande att för ca tio år sedan skapa vandringsleden längs Ljungbyån, och där guidat skolklasser och berättat om åns historia. Du har stått på marknader, mött grupper och pratat vattenfrågor med vem som vill lyssna. Du har insett att naturvård behövs även i vatten och är en av de ofta osynliga personer som ser till att saker händer.

Naturskyddsföreningen i Kalmar län finner att Du är synnerligen välförtjänt av vårt årliga Naturvårdspris och lyckönskar Dig. Vi hoppas att priset kan bidra till en större förståelse för naturvård i våra sötvatten, och att Kalmar-kretsen ger fortsatt stöd så att denna insikt fortlever och sprids.

Förutom diplom fick Ann-Mari ett presentkort, att kunna användas precis som hon vill!

Jan Herrmann

sekr i Länsförbundet och ordf i Priskommittén