Informationskväll om kärnavfallsfrågor 18 november

Naturskyddsföreningen och Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning MKG inbjuder till

Informationskväll om kärnavfallsfrågor

Tisdag den 18 november kl 18.30, fika med smörgås från kl 18,  på Forum i Oskarshamn

Program

• Ansökningsprocessen för slutförvaret och inkapslingsanläggningen för använt kärnbränsle är kraftigt fördröjd. Varför? Vad kan komma att hända framöver?
  • Kontroversen kring kopparkorrosionsfrågan – håller kapslarna?
  • Djupa borrhål som intressant alternativ metod till KBS-metoden, (den metod SKB ansöker om)
  • Finansiering av omhändertagandet kärnkraftsavfallet och rivningen av reaktorerna. Kommer pengarna att räcka?
  • Hur tas rivningsavfallet om hand när de gamla verken har tagits ut drift? Problem med kommande ansökan om tillbyggnad av slutförvaret SFR för kortlivat rivningsavfall (i Forsmark).

Johan Swahn, kanslichef på MKG informerar och svarar på frågor.

Information om MKG hittar Du på www.mkg.se

Anmälan:
Frivillig anmälan, men om du vill ha fika med smörgås vill vi ha anmälan till catharina.lihnell@naturskyddsforeningen.se eller sms:a på 070 341 3099 senast söndag den 16 november.