Uran och sällsynta jordartsmetaller – gruvplaner vid Gamleby

Tasman Metals Olserum m fl 201312

Gruvplaner vid Gamleby i uranhaltiga marker

Företaget Tasman Metals AB vill bryta sällsynta jordartsmetaller vid Olserum nordväst om Gamlevy, Västerviks kommun. Bolaget har lämnat in en ansökan om bearbetningskoncession till Bergsstaten. Ansökan har varit ute hos bl.a. länsstyrelsen i Kalmar län för synpunkter. Länsföreningen har inte fått remiss, men har lämnat några synpunkter på miljökonsekvensbeskrivningen till länsstyrelsen. Vi har framförallt påpekat att ansökan inte innehåller någon beskrivning av hur uranet som finns i både malmkroppen och gråberget skall tas omhand.

PM om gruvor, uran och den planerade gruvan vid Olserum

Olov Holmstrand har skrivit ett PM om gruvor av den här typen samt specifikt om den planerade gruvan vid Olserum.

Jordartsmetaller i Olserum O Holmstrand PM 20131027