Hur värderar kommunerna vår natur?

Bastardsvärmare på tistel. Foto Per Jiborn.

Vild och vacker natur är mer än bara naturskydd. Det är en tillgång som fångar inflyttare, lockar turister och skapar livskvalitet för invånarna. Men i östra Småland är den skyddade landarealen lägst i hela landet, samtidigt som 250 arter hotas i våra skogar. Därför ställer Naturskyddsföreningen nu frågor till länets kommuner om hur de ser på värdefull natur.

Det skiljer mycket mellan länets kommuner när det gäller naturskydd. Enligt officiell statistik är drygt 12 500 hektar i Mörbylånga kommun på Öland skyddat, vilket motsvarar nästan 19 procent av kommunens landareal. I Emmaboda får däremot invånare och besökare nöja sig med 57 hektar, vilket är mindre än en promille.

– Vi gillar verkligen att stora delar av Mörbylånga har ett långsiktigt skydd i form av naturreservat, naturvårdsområden och olika biotopskydd, säger Per Jiborn, skogsansvarig i Naturskyddsföreningen i Kalmar län, och tillägger.

– Å andra sidan är det helt otillräckligt att Emmaboda bara har tre naturreservat och att det senaste reservatet bildades 1975, det vill säga för snart 50 år sedan.

Göknycklar. Foto Per Jiborn.

Skillnaden mellan Öland och resten av länet i östra Småland är stor. Den skyddade landarealen på Öland är runt tio gånger större än i östra Småland. Vore östra Småland ett eget län skulle man vara sämst i hela landet. När det gäller antalet rödlistade och hotade arter ligger däremot både östra Småland och Öland högt jämfört med stora delar av övriga Sverige. Och artkrisen har redan fått konsekvenser för vårt svenska naturarv.

– På Öland klassas idag nästan 30 arter knutna till skog som regionalt utgångna av Artdatabanken. I östra Småland är det ännu fler. Där har nästan 40 arter knutna till skog försvunnit, berättar Per Jiborn.

Men värdefull natur handlar inte bara om biologisk mångfald. Den är även en viktig tillgång för länets kommuner. Den omgivande naturen spelar roll för många när de väljer var de ska bo. Många internationella besökare, som reser till Sverige, gör det främst för vår natur. Enkäten till länets kommuner ställer därför en rad frågor om detta, liksom om och i så fall hur kommunerna vill öka tillgången till värdefull natur och hur man tar ansvar för vår biologiska mångfald.

– Resultatet av enkäten tänker vi presentera vid två tillfällen. Först i slutet av våren innan sommarens semestrar, och då fokuserar vi på turism, hållbara transporter och biologisk mångfald. Nästa gång blir i samband med O-Ringen i juli. Då tänker vi berätta om naturens roll för inflyttning och hur kommunerna förvaltar sina egna skogar, avslutar Per Jiborn.

Hänglav. Foto Per Jiborn.