Låt oberoende forskare utvärdera Ekopark Böda

Under veckan publicerades följande insändare i Ölandsbladet, skriven av Jan Herrmann, ordförande för Naturskyddsföreningen på Öland, samt
Per Jiborn, naturturismexpert.

Just nu utreder Naturvårdsverket förutsättningarna för att uppgradera Ekopark Böda till en framtida nationalpark, vilket Naturskyddsföreningen välkomnar. Samtidigt har Sveaskog, som förvaltar Ekopark Böda åt svenska folket, valt att under hösten avverka bortåt 20 hektar fullvuxen skog i ekoparkens södra delar.

I början av november kommenterade Sveaskog avverkningarna i Ölandsbladet. Bolaget hävdade att planerna på en framtida nationalpark är ett kvitto på att ekoparken är en framgångsrik ”kombination av naturvård av högsta klass och skogsbruk”. Det är ett djärvt påstående, som oberoende forskare och utredare borde få granska. Efter drygt 15 år som ekopark är det möjligt att notera några förhållanden kring Sveaskogs förvaltning.

I väntan på en extern granskning nöjer vi oss med att konstatera följande.
• Sveaskogs ekoparksplan, det vill säga dokumentet som styr hur ekoparken förvaltas, publicerades först i juni 2020. En försening på 14 år.
• Ansvarig för ekoparken de första tio åren slutade på Sveaskog i början av 2017. Ett skäl var hans motstånd mot de ökade avverkningar som hade aviserats.
• Lokalboende vittnar om ett ökat uttag av råvara de senaste åren. Om det stämmer vet vi inte. Sveaskog lämnar nämligen inte ut underlag om ekoparkens förvaltning.
• Bolagets naturvårdsinsatser handlar mest om att återskapa olika sorters naturskogar. Det kan vara positivt, men det kan även fungerar som ett svepskäl för den som vill leverera råvara till industrin. En djupdykning i kartunderlagen väcker frågor. Varför ska barrskogar omvandlas till lövrika skogar, när lövskogen ett par stenkast ska bli en tallskog?
• Det förefaller som att Sveaskog går emot egen policy, Ekoparksplanen för Böda följer inte Sveaskogs egna intentioner för ekoparksplaner.

Men låt oss anta att Sveaskogs påstående om naturvård av högsta klass stämmer. Borde bolaget inte då gå försiktigt fram? Istället försökte Sveaskog avverka fyra bestånd där länsstyrelsen rekommendation var att det vore bättre att lämna orört. Glädjande nog lyssnade bolaget på kritiken från Naturskyddsföreningen.

Nu uppges avverkningarna vara klara. Då vill vi fokusera på det fortsatta arbetet. Nämligen de möjligheter som nationalparken öppnar för. Därför hoppas vi att Naturvårdsverket tillsammans med länsstyrelsen och Sveaskog snarast bjuder in till breda dialogmöten där en framtida nationalparksprocess kan förankras. Och inbjudan inte bara till oss, utan även kommunen, traktens jägare, sportfiskare och fågelskådare, privata skogsägare, LRF, grannar till ekoparken, besöksnäringen, hembygdsföreningen och alla andra som inte får exkluderas.

En nationalpark som värnar och vårdar Ölands biologiska mångfald och traktens rika historia är samtidigt en fantastisk resurs för den lokala besöksnäringen. Det alternativet skapar dessutom avsevärt fler lokala jobb och högre lokala intäkter än Sveaskogs skogsbruk.